اصول طراحی سپتیک تانک

طراحی و اجرای سپتیک تانک پلی اتیلن
آگوست 31, 2021
مزایای سپتیک تانک های GRP
سپتامبر 11, 2021

اصول طراحی سپتیک تانک

سپتیک تانک ها از مواد مختلفی مانند سپتیک تانک های بتنی ، سپتیک تانک های پلی اتیلن ، سپتیک تانک های فایبرگلاس یا استفاده از مواد ترموپلاستیک ساخته شده اند. مخازن ضد آب هستند و هیچ سوراخی برای نفوذ آب ندارند و طوری طراحی و ساخته شده اند که بارهای پیش بینی شده در مرحله طراحی را تحمل کنند.

اندازه مخزن سپتیک

حداقل حجم مایع در مخزن سپتیک 1000 گالن برای مجتمع مسکونی با ظرفیت 4 اتاق است. برای هر اتاق خواب علاوه بر ظرفیت ذکر شده می توان 150 گالن در نظر گرفت.

طراحی شکل و ساختار سپتیک تانک

عمق سپتیک تانک از سطح خروجی تا ته مخزن بیتس باید حداقل 42 اینچ باشد. از طرفی حداکثر عمقی که می توان برای مخزن در نظر گرفت 78 اینچ است. بین ورودی و خروجی باید حداقل 48 اینچ فاصله وجود داشته باشد.

مخازن با ظرفیت بیش از 3000 گالن باید حداقل به دو قسمت تقسیم شوند. در مخازن کوچکتر ، ممکن است دو قسمت در طراحی در نظر گرفته شود ، اما این ضروری نیست. در این حالت ، ذرات جامد معمولاً در قسمت اول باقی می مانند و قسمت دوم جریان آب تمیزتری خواهد داشت.

در طراحی سپتیک تانک ، مخازن را می توان به طور موازی برای بهبود روند ته نشینی و بهبود کیفیت جریان خروجی در نظر گرفت. البته در طراحی موازی سپتیک تانک حداکثر 4 مخزن را می توان به صورت موازی در نظر گرفت.

طراحی اولیه سپتیک تانک

مراحل طراحی مخزن سپتیک به شرح زیر خلاصه می شود:

1- محل مناسبی برای سپتیک تانک انتخاب می شود. محل سپتیک تانک باید کمتر از منبع فاضلاب و حداقل 15 متر از نزدیکترین منبع آب فاصله داشته باشد. اگر زمین از سنگ ساخته شده و دارای شیارهایی برای عبور آب است ، این فاصله را باید بیشتر در نظر گرفت.

مخزن سپتیک باید حداقل 3 متر با نزدیکترین ساختمان فاصله داشته باشد. بهتر است از مکان هایی که آب باران در آن تجمع یا عبور می کند و همچنین مکان هایی که وسایل نقلیه در آن عبور می کنند خودداری کنید.

2- نقشه نشانگر سپتیک تانک و فاصله آن تا محل سکونت ، لوله های اتصال ، چاه ها ، منابع آب و هرگونه ساختار و ویژگیهای طبیعی خاص منطقه ترسیم می شود. شیب زمین نیز در این مرحله نشان داده می شود.

3- حجم مخزن محاسبه می شود. حجم مخزن شامل دو جزء است که شامل محفظه ذخیره لجن و حجم مورد نیاز برای نگهداری مایعات است.

4- میزان فاضلاب ورودی به مخزن در طول 24 ساعت (شدت جریان روزانه) محاسبه می شود. اگر منبع مصرف آب مشخص باشد ، میزان فاضلاب را می توان 90 درصد منبع آب در نظر گرفت.

شدت جریان فاضلاب = مصرف آب 0.9 ×

5- مدت اقامت بین 1 تا 3 روز در نظر گرفته می شود. اگر مدت زمان بیشتری برای اقامت در نظر گرفته شود ، زمان تمیز کردن و تمیز کردن مخزن کاهش می یابد ، که منجر به کاهش هزینه های عملیاتی واحد می شود. اگر زمان ماند کوتاه در نظر گرفته شود ، حجم مخزن و هزینه های اولیه کاهش می یابد.

مخازن بزرگتر زمان بیشتری به فاضلاب می دهند ، بنابراین بار سیستم زهکشی را کاهش می دهند. مخازن کوچکتر (کوچکتر از 6 متر مکعب) به زمان ذخیره سازی بیشتری (2-3 روز) نیاز دارند.

6- شدت جریان روزانه در زمان اقامت در واحد روز ضرب می شود تا ظرفیت واحد مشخص شود. مثلا:

540 لیتر جریان روزانه × 2 روز زمان باقی مانده = 1080 لیتر ظرفیت سپتیک تانک

7- حجم مورد نیاز برای تجمع لجن در هوای گرم به شرح زیر است:

= P × N × S × F

8- حجم کل به شرح زیر تعریف و محاسبه می شود:

حجم کل = (RT × DF) +

9- با تعیین حجم کل می توان طول ، عرض و ارتفاع مخزن را تعیین کرد. طول کل دو یا سه برابر عرض (W) در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال ، برای یک سپتیک تانک با حجم 9500 لیتر ، عرض 1/8 متر ، طول 4.5 متر و ارتفاع 2.2 متر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *