معرفی انواع سپتیک تانک

نحوه عملکرد و کاربرد سپتیک تانک ها
ژانویه 1, 2022
نحوه اجرای سپتیک تانک
فوریه 19, 2022

معرفی انواع سپتیک تانک

معرفی انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک ها معمولا از نظر نوع مخازن به چهار دسته بتنی، آجری (مصالح ساختمانی)، پلی اتیلن و کامپوزیت تقسیم می شوند. اگرچه فرآیند پالایش آنها مشابه یکدیگر است، اما هر کدام از نظر هزینه خرید، سهولت نصب و بهره برداری، سرعت ساخت، دوام، سطح آب بندی و استحکام ساکن بدنه دارای مزایا و معایبی هستند.

سپتیک تانک بتنی

این سپتیک تانک ها از بتن مسلح با عیار 400-300 کیلوگرم بر متر مکعب ساخته می شوند. عیار کمتر بتن باعث افزایش نفوذپذیری و احتمال خوردگی آرماتورها می شود و عیار بالاتر این محدوده باعث ایجاد ترک در هنگام سرد شدن بتن می شود.

در این نوع سپتیک تانک ها مهمترین مشکل بحث نفوذپذیری و نشت فاضلاب از بدنه و درزها می باشد. زیرا نفوذ فاضلاب به دیوار باعث خوردگی سریع آرماتورها و تخریب شدیدتر بتن و همچنین آلودگی خاک و محیط اطراف سپتیک تانک می شود.

با توجه به اینکه PH سپتیک تانک ها تا حدودی اسیدی و PH بتن کاملا قلیایی است، بنابراین نفوذپذیری بتن نقش بسیار تعیین کننده ای در کارایی سپتیک تانک و عمر مفید آن دارد. در برخی موارد از پوشش های آب بندی با پایه های سیمانی یا قیر برای کاهش بیشتر میزان نفوذپذیری استفاده می شود. بدیهی است استفاده از این پوشش ها هزینه ساخت این نوع سپتیک تانک را تا 30 درصد افزایش می دهد.

در کشور ما سپتیک تانک های بتنی پیش ساخته تا ظرفیت 10 متر مکعب ساخته و اجرا می شود. سپتیک تانک های پیش ساخته دارای حداقل یک طبقه هستند که بسته به ظرفیت آنها دارای یک یا چند قطعه بدنه و یک قطعه سقف می باشند که به صورت جداگانه به محل نصب حمل و سپس روی هم قرار می گیرند. درزهای بین قطعات معمولاً با ملات آب بند پر می شود. شکل سپتیک مخازن پیش ساخته معمولاً استوانه ای عمودی و مقطع آنها مدور و قطر داخلی آنها 1600-1600 میلی متر و ضخامت بدنه آنها 100-150 میلی متر است.

سپتیک تانک آجری (با مصالح ساختمانی)

این سپتیک تانک ها معمولاً با استفاده از آجر فشرده و ملات ماسه سیمان ساخته می شوند. البته در برخی موارد به جای آجر از بلوک سیمانی یا سنگ استفاده می شود.

در هر صورت بزرگترین مشکل و عیب این سپتیک تانک ها نفوذپذیری زیاد و نشتی بیش از حد از دیوارها و کف آنهاست. علاوه بر این به دلیل عدم مقاومت دیواره های آنها در برابر نشست و فشارهای جانبی، پس از مدتی ساخت، ترک ها و درزهای زیادی در دیوارها و کف آنها ایجاد می شود که باعث نشت فاضلاب از مخزن و آلوده شدن خاک اطراف می شود.

حتی زمانی که روکش سیمانی به ضخامت 1-2 سانتی متر بر روی بدنه آنها اعمال شود، این معایب و مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند زیرا این پوشش سیمانی نیز به دلیل شکنندگی در زیر کوچکترین نشست، از دیوار جدا می شود.

در برخی موارد از پوشش های قیری روی مخزن برای کاهش نشتی از بدنه استفاده می شود. اگرچه این پوشش ها نشتی از منافذ دیوار را کاهش می دهند، اما نمی توانند از نشت فاضلاب از درزها و ترک ها جلوگیری کنند. البته این در شرایطی است که پشت دیوار پر از خاک می شود و در غیر این صورت حداکثر عمق 2.5 متر خواهد بود.

سپتیک تانک پلی اتیلن

مزایای پلی اتیلن در سیستم های جمع آوری و تصفیه فاضلاب باعث افزایش مصرف انواع لوله ها و مخازن پلی اتیلن در این بخش شده است. در سال های اخیر با ورود تکنولوژی تولید لوله های تا قطر 3500 میلی متر در کشور، تولید و استفاده از انواع مخازن پلی اتیلن نیز گسترش یافته است.

مزایای مواد پلی اتیلن منجر به تولید سپتیک تانک از این مواد شده است. آب بندی کامل، مقاومت در برابر خوردگی بالا و سرعت بالای ساخت و نصب از مهمترین مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن است.

مواد اولیه این سپتیک تانک ها پلی اتیلن با گرید 80 یا 100 است که چگالی گرید 100 0.945 گرم بر سانتی متر مکعب است. مشکل اصلی این نوع سپتیک تانک، قیمت بالای آنها نسبت به انواع آجری و بتنی است، اما مزایای دیگر آنها باعث شده مصرف آنها در حال حاضر رو به افزایش باشد.

سپتیک تانک های پلی اتیلن از نظر سطح مقطع پروفیل بدنه به دو دسته تک جداره و دو جداره تقسیم می شوند. ضخامت مقطع سپتیک تانک های تک جداره حداکثر 12 میلی متر است و به همین دلیل است که مقاومت جانبی آن ها در برابر فشارهای جانبی بسیار کمتر از مخازن دو جداره است.

بنابراین سپتیک تانک های تک جداره را نمی توان بدون دیوار حائل یا محفظه در زمین دفن کرد. بعلاوه سیستم تولید آنها به گونه ای است که ایجاد دیواره داخلی سپتیک تانک مشکل خواهد بود که در این صورت سپتیک تانک کارایی زیادی را از دست می دهد. بنابراین استفاده از این نوع مخازن پلی اتیلن تک جداره به عنوان سپتیک تانک توصیه نمی شود.

در مقابل سپتیک تانک های پلی اتیلن دو جداره تا 100 میلی متر ضخامت دارند که ضخامت بالا در کنار هندسه سطح مقطع مقاومت جانبی بالایی در آنها ایجاد می کند.

به این ترتیب می توان این سپتیک تانک ها را حتی بدون هیچ اتاقک یا دیوار حائل در زیر زمین دفن کرد. به علاوه ضخامت بالای دیواره آنها باعث می شود تا هر نوع صفحه یا دیواری در داخل سپتیک تانک جوش داده شود و هر گونه اتصال مورد نیاز را بتوان نصب کرد.

مهمترین مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن عبارتند از:
1- مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی ناشی از شرایط اسیدی فاضلاب و شرایط نامساعد محیطی
2- آب بندی کامل سپتیک تانک و عدم پخش هرگونه آلودگی به خارج از آن
3- دیوار بسیار مقاوم (در نوع دوجداره) در برابر فشارهای وارده از خاک اطراف سپتیک تانک.
4- سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی
5- امکان دفن در زیرزمین با هدف انتقال وزن فاضلاب به سپتیک تانک و جلوگیری از اشغال فضاهای مفید.
6- وزن سبک و سهولت حمل و نصب
7- امکان جابجایی سپتیک تانک حتی چند سال پس از نصب اولیه
8- سهولت کارکرد و تخلیه لجن از سپتیک تانک به دلیل داشتن دریچه های تخلیه و بازرسی
9- عدم نیاز به عملیات ساختمانی در محل جهت ساخت سپتیک تانک
10- عدم نیاز به ساخت محفظه یا دیوار حائل برای سپتیک تانک با پلی اتیلن دوجداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *