نحوه عملکرد و کاربرد سپتیک تانک ها

گام های مهم تصفیه فاضلاب به روش هوازی
دسامبر 7, 2021
معرفی انواع سپتیک تانک
ژانویه 8, 2022

نحوه عملکرد و کاربرد سپتیک تانک ها

سپتیک تانک یکی از ساده ترین، ارزان ترین و کارآمدترین روش های تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی در مراکز مختلف می باشد. سپتیک تانک اساساً مخزنی است که در آن فاضلاب با ته نشینی، شناورسازی و فرآیندهای بیولوژیکی تصفیه می شود. بسیاری از سپتیک تانک ها به طور گسترده استفاده می شود.

کارخانجات تولیدی و صنعتی
مجتمع های مسکونی و اداری
هتل ها و رستوران ها
مجموعه های تفریحی و ورزشی
کارگاه های عمرانی و ساختمانی
استفاده شده.

نحوه عملکرد تانک سپتیک
برای درک نحوه عملکرد سپتیک تانک ها، بهتر است ابتدا ساختار کلی آنها را مطالعه کنید. ساختار اصلی سپتیک تانک مخازنی هستند که به دو قسمت نابرابر با نسبت تقریبی 2 به 1 تقسیم می شوند و اجزای سپتیک تانک به شرح زیر می باشد:

سیستم ورودی و خروجی فاضلاب سپتیک تانک: شامل لوله ها و بافل هایی است که وظیفه انتقال فاضلاب به داخل سپتیک تانک و خروج آن را بر عهده دارند.
سپتیک تانک اولیه: حدود دو سوم حجم سپتیک تانک اصلی را شامل می شود که عملیات تصفیه در این قسمت از سپتیک تانک انجام می شود.
دیوار جداکننده سپتیک تانک: این دیوار سپتیک تانک اصلی را به دو ناحیه تقسیم می کند. فاضلاب از طریق این صفحه بین مخزن اولیه و ثانویه منتقل می شود.
تانک شفاف سازی سپتیک تانک: حدود یک سوم حجم سپتیک تانک اصلی را تشکیل می دهد که پس از خروج مخزن اولیه، فاضلاب در آن جمع می شود.
تهویه: مجرای است که در بالای سپتیک تانک تعبیه می شود تا گازهای حاصل از تصفیه بیولوژیکی را آزاد کند.
پس از بررسی ساختار کلی سپتیک تانک، عملکرد این دستگاه بررسی می شود. پس از ورود فاضلاب به سپتیک تانک اولیه، عملیات تصفیه مکانیکی و بیولوژیکی در این دستگاه آغاز می شود.

به این ترتیب مواد معلق و ذرات سنگین به دلیل چگالی بیشتر در سپتیک تانک رسوب می کنند و روغن ها و چربی ها به دلیل چگالی کمتر از آب شناور می شوند. تجمع رسوبات در کف سپتیک تانک باعث توده لجن و رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها و باکتری ها می شود.

به دلیل عدم وجود هوادهی در سیستم سپتیک تانک، واکنش های بیولوژیکی انجام شده بیشتر بی هوازی بوده و قسمت کوچکی از واکنش ها به صورت هوازی با مصرف اکسیژن محلول در سپتیک تانک انجام می شود.

پس از مدتی باکتری های تولید کننده اسید، مواد آلی موجود در لجن را به اسید تبدیل می کنند و سپس میکروارگانیسم های مولد متان، مواد اسیدی موجود را به بیوگاز تبدیل می کنند و pH سیستم سپتیک تانک به محدوده خنثی باز می گردد.

به این ترتیب واکنش های بیولوژیکی که در طول رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها در سپتیک تانک صورت می گیرد باعث تجزیه آلاینده های آلی و تصفیه فاضلاب می شود. از طرفی انجام این فعالیت های بیولوژیکی در سپتیک تانک باعث تبدیل قسمت زیادی از لجن به بیوگاز و کاهش چشمگیر حجم لجن می شود. بیوگاز تولید شده که عمدتاً متان است از طریق تهویه از قسمت بالایی سپتیک تانک خارج می شود.

گروه صنعتی آریاب تولید کننده انواع تجهیزات و مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب می باشد. برای استعلام قیمت، مشاوره و خرید محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بین سپتیک تانک اولیه و مخزن زلال سازی، یک دیوار جداکننده در سپتیک تانک قرار داده شده است که در وسط آن یک مسیر ارتباطی بین دو سپتیک تانک وجود دارد تا آب عاری از رسوب باشد و بتواند از این طریق شناور شود. وارد مخزن شفاف سازی سپتیک تانک می شود و در آنجا تجمع می یابد.

البته لازم به ذکر است که ذرات بسیار ریز که می توانند ته نشین شده و دوباره شناور شوند وارد تانک شفاف سازی سپتیک تانک می شوند، بنابراین لوله خروجی سپتیک تانک نیز در وسط مخزن دوم نصب می شود.

از آنجایی که لجن سپتیک تانک اول به بیوگاز تبدیل می شود و حجم آن کاهش می یابد، مدت زمان پاکسازی سپتیک تانک حدود دو سال است که یکی از مزایای سپتیک تانک است.

اما هنگام تمیز کردن سپتیک تانک نباید تمام لجن ها از مخزن خارج شود و بخشی از آن در داخل سپتیک تانک رها شود تا شروع فرآیند تصفیه بیولوژیکی تسریع شود. (دقیقا مانند لجن برگشتی در فرآیندهای لجن فعال)

مخازن ایمماشین فرآیند مشابهی دارند، زیرا مواد معلق ته نشین شده و تجزیه می شوند و مواد سبک از سیستم شناور می شوند. تفاوت اصلی مخازن ایمهاف با سپتیک تانک در نحوه طراحی آنها است به طوری که در مخازن ایمهاف یک منطقه ته نشینی V شکل وجود دارد که از ناحیه تجزیه جدا است. اما در سپتیک تانک، ته نشینی و تجزیه در یک مکان صورت می گیرد.

کاربرد تانک های سپتیک

پیش تصفیه فاضلاب بهداشتی واحدهای مسکونی، مجتمع های تجاری و اداری، هتل ها و رستوران ها، سپتیک تانک با رعایت قوانین شهری و استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست برای پساب صنایع استفاده می شود.
بالانس و امکان پمپاژ فاضلاب به ویژه در مناطق روستایی و کم تراکم توسط سپتیک تانک
در این مناطق به دلیل نبود فاضلاب پمپاژ آن با مشکل مواجه می شود و از طرفی مواد معلق با رسوب در لوله ها سیستم جمع آوری فاضلاب را مختل می کند که هر دو مشکل سپتیک تانک را حل می کند.

حذف ذرات ته نشین شده، چربی و روغن در فاضلاب رستوران ها و سالن های غذاخوری، سپتیک تانک برای جلوگیری از پر شدن سریع چاه های جذبی و گرفتگی لوله ها به دلیل تجمع چربی و ذرات ته نشینی درشت استفاده می شود.

انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک ها از نظر جنس مخزن انواع مختلفی دارند که عملکرد یکسانی دارند اما هر سپتیک تانک مزایا و معایبی دارد. انواع سپتیک تانک به شرح زیر است:

سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک کامپوزیت

سپتیک تانک آجری

سپتیک تانک فایبرگلاس

سپتیک تانک بتنی

این سپتیک تانک ها به صورت استوانه ای و مکعبی ساخته می شوند و قدمتی طولانی دارند. سپتیک تانک های بتنی دارای مزایا و معایبی هستند، اما از آنجایی که معایب آنها مشکلات زیادی را به مصرف کننده تحمیل می کند، مگر در موارد خاص سپتیک تانک کمتر. در حال استفاده هستند.

گروه صنعتی فراب صنعت تولید کننده انواع تجهیزات و مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب می باشد. برای استعلام قیمت سپتیک تانک، مشاوره و خرید محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سپتیک تانک های پلی اتیلن و کامپوزیت

این سپتیک تانک ها معایب اصلی سپتیک تانک های بتنی را از بین می برند و جایگزین مناسبی برای آنها هستند و امروزه کاربردهای فراوانی دارند. از مزایای این سپتیک تانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بسیار بالای دیواره سپتیک تانک و امکان دفن آنها
  • سپتیک تانک بدون نیاز به انرژی
  • این سپتیک تانک ها مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و مواد شیمیایی دارند
  • سهولت و سرعت نصب به دلیل وزن کم سپتیک تانک
  • قابلیت ساخت سپتیک تانک در ابعاد دلخواه
  • دارای روکش ضد اشعه ماوراء بنفش
  • سیستم سپتیک تانک آماده و نصب آسان
  • مهر و موم کامل تصفیه دائمی
  • سپتیک تانک محیطی سالم دارد
  • بدون خسارت در حوادثی مانند زلزله

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *