روش های تصفیه فاضلاب چیست؟

سپتیک تانک و طراحی آن
اکتبر 30, 2021
گام های مهم تصفیه فاضلاب به روش هوازی
دسامبر 7, 2021

روش های تصفیه فاضلاب چیست؟

روش های تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب مجموعه ای از روش ها و فرآیندهایی است که آلودگی فاضلاب را کاهش می دهد و پس از طی مراحلی می توان فاضلاب را در محیط دفع کرد و یا مجددا مورد استفاده قرار داد. فاضلاب به دو بخش اصلی تقسیم می شود.
فاضلاب بهداشتی: شامل فاضلاب تولیدی منازل، مجتمع های تجاری و اداری، بیمارستان ها و …
فاضلاب صنعتی: که شامل تولید فاضلاب تولیدی پساب از مراکز صنعتی و تولیدی اعم از کارخانه ها، کارگاه ها، نیروگاه ها و … می باشد.
بسته به نوع فاضلاب، روش های تصفیه آن نیز متفاوت است. و بسته به کیفیت و کمیت آن می توان از روش های مختلفی برای رفع اشکال آن استفاده کرد.

روشهای اصلی تصفیه فاضلاب

1- تصفیه فیزیکی:

تصفیه فیزیکی مجموعه روش هایی است که از خواص فیزیکی و نیروهای فیزیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می کند. این فرآیندها شامل زباله، دانه بندی، شناورسازی، ته نشینی و غیره است. اکثر این روش ها پیش تصفیه فاضلاب را انجام می دهند. به این فرآیندها تصفیه اولیه نیز می گویند.

در این مرحله هیچ ماده شیمیایی در این فرآیند دخیل نیست. یکی از تکنیک های اصلی تصفیه فیزیکی فاضلاب شامل لجن یا ته نشینی است که فرآیند تعلیق ذرات نامحلول / سنگین از فاضلاب است. وقتی مواد نامحلول ته نشین شد، آب خالص را می توان جدا کرد.
یکی دیگر از روش های موثر تصفیه فیزیکی شامل هوادهی است. این فرآیند شامل گردش هوا از طریق آب برای تامین اکسیژن آن است. فیلتراسیون، روش سوم، برای فیلتر کردن تمام آلاینده ها استفاده می شود. در این روش می توان از انواع خاصی از فیلترها برای تصفیه فاضلاب و جداسازی آلاینده ها و ذرات نامحلول در آن استفاده کرد. فیلتر شنی پرکاربردترین فیلتر در این روش است. روغن و گریس سطح برخی از فاضلاب ها نیز با این روش به راحتی پاک می شوند. برای این منظور از انواع دستگاه های چربی گیر فاضلاب استفاده می شود.

تصفیه فاضلاب

2- درمان بیولوژیکی:

در این مرحله از فرآیندهای بیولوژیکی مختلفی برای تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب مانند صابون، فاضلاب انسانی، روغن و مواد غذایی استفاده می شود. میکروارگانیسم های موجود در مواد بیولوژیکی مواد آلی موجود در فاضلاب را متابولیزه می کنند. این مورد را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

فرآیندهای هوازی: باکتری ها مواد آلی را تجزیه کرده و به دی اکسید کربن تبدیل می کنند که می تواند توسط گیاهان استفاده شود. در این فرآیند از اکسیژن استفاده می شود. در این روش ها از میکروارگانیسم های هوازی برای تصفیه فاضلاب از جمله لجن فعال، هوادهی گسترده، MR، MR، SR استفاده می شود.
فرآیندهای بی هوازی: در اینجا از تخمیر برای تخمیر ضایعات در دمای خاص استفاده می شود. در فرآیند بی هوازی از اکسیژن استفاده نمی شود.
کمپوست: نوعی فرآیند هوازی است که در آن فاضلاب با مخلوط کردن آن با خاک اره یا سایر منابع کربن تصفیه می شود.
تصفیه ثانویه بیشتر مواد جامد را از فاضلاب حذف می کند، اما برخی از مواد مغذی محلول مانند نیتروژن و فسفر ممکن است باقی بمانند.
3- تصفیه شیمیایی:

تصفیه شیمیایی مجموعه ای از فرآیندهایی است که در آن از مواد و واکنش های شیمیایی برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود. این فرآیندها شامل انعقاد شیمیایی، انعقاد الکتریکی و غیره است. این فرآیندها معمولاً برای تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *