مراحل تصفیه فاضلاب چگونه است؟

مزایای سپتیک تانک های GRP
سپتامبر 11, 2021
سپتیک تانک و طراحی آن
اکتبر 30, 2021

مراحل تصفیه فاضلاب چگونه است؟

تصفیه فاصلاب

تصفیه فاضلاب فرآیند تبدیل پساب هایی است که دیگر مورد نیاز نیستند یا دیگر برای استفاده مناسب نیستند به آب شیرین. که می تواند دوباره در محیط آزاد شود. این فاضلاب شامل فعالیت های مختلفی مانند حمام ، شستشو و نظافت ، فاضلاب توالت ، آب باران و .. فاضلاب مملو از آلاینده هایی مانند باکتری ها ، مواد شیمیایی و سموم دیگر است. هدف از درمان این است که آلودگی ها را به میزان قابل قبول کاهش دهیم تا آب برای تخلیه به محیط زیست ایمن شود.

تصفیه فاضلاب فرایندی است که طی آن پساب های خانگی و صنعتی تصفیه و ضد عفونی می شوند و می توان از آنها استفاده مجدد یا حتی مست کرد. با تصفیه فاضلاب ، تمام باکتری ها ، آلاینده ها ، سموم ، آلاینده ها و مواد شیمیایی از بین می روند و آب برای استفاده مجدد آماده می شود.
فاضلاب برای اهداف زیادی استفاده می شود. با تصفیه فاضلاب ، میلیاردها تن فاضلاب تولید شده به محیط زیست منتقل نمی شود و هیچ آلودگی بزرگ و وحشتناکی وجود نخواهد داشت.

مراحل تصفیه فاضلاب

مراحل تصفیه فاضلاب به شرح زیر است:

مجموعه فاضلاب
این اولین مرحله در فرآیند تصفیه فاضلاب است. سیستم های جمع آوری فاضلاب توسط شهرداری ها ، صاحبان خانه و همچنین صاحبان مشاغل در محل ایجاد شده است. این امر برای اطمینان از جمع آوری و انتقال تمام فاضلاب به یک نقطه مرکزی است.

سپس این فاضلاب با استفاده از سیستم های زهکشی زیرزمینی یا توسط سیستم های مخصوص زهکشی به کارخانه یا بسته تصفیه فاضلاب هدایت می شود. حمل و نقل پساب باید در شرایط بهداشتی انجام شود. لوله ها و خطوط انتقال باید بدون نشت باشد و افرادی که خدمات تخلیه ارائه می دهند باید لباس مخصوص بپوشند.
کنترل بو
کنترل بو در پالایشگاه ها بسیار مهم است. فاضلاب حاوی آلاینده های زیادی است که با گذشت زمان ایجاد می شود. به منظور اطمینان از ایمن بودن مناطق اطراف از این بوی بد ، فرآیندهای حذف بو در سیستم های تصفیه انجام می شود.

برای خنثی سازی عناصر تولید کننده بو ، همه منابع بو با استفاده از مواد شیمیایی از بین می روند. این اولین مرحله تصفیه فاضلاب است و بسیار مهم است.
غربالگری
این مرحله بعدی در فرآیند تصفیه فاضلاب است. غربالگری شامل برداشتن اشیاء بزرگ مانند پوشک ، پنبه ، پلاستیک ، پوشک ، لوازم بهداشتی ، دستمال مرطوب ، بطری های شکسته یا درب بطری است که ممکن است به نوعی به تجهیزات آسیب برساند.

عدم انجام این کار باعث ایجاد مشکل در ماشین آلات و تجهیزات ثابت می شود. از تجهیزات مخصوصی نیز برای از بین بردن شن هایی که معمولاً توسط آب باران در خطوط فاضلاب ریخته می شود استفاده می شود. پسماندهای جامد از پساب خارج شده و سپس در محل دفن زباله دفع می شوند.
تصفیه ثانویه
این فرایند به عنوان فرآیند لجن فعال نیز شناخته می شود. مرحله دوم تصفیه شامل افزودن دانه های لجن به فاضلاب برای اطمینان از تجزیه بیشتر آن است. اول ، هوا به مخازن بزرگ هوا پمپ می شود ، که فاضلاب را با دانه های لجن (که در واقع مقدار بسیار کمی لجن هستند) مخلوط می کند.

این باعث رشد باکتری هایی می شود که از اکسیژن استفاده می کنند و رشد میکروارگانیسم های کوچک دیگری که آلاینده های باقی مانده را مصرف می کنند. این فرآیند منجر به تولید ذرات بزرگی می شود که تا ته مخازن بزرگ ته نشین می شوند. فاضلاب به مدت 3 تا 6 ساعت از مخازن بزرگ عبور می کند.
جابجایی مواد جامد
جامداتی که پس از مراحل اولیه و ثانویه رسوب می کنند به تجزیه کننده ها (هضم کننده ها) هدایت می شوند. تجزیه کننده ها تا دمای اتاق گرم می شوند. پسماند جامد به مدت بیهوازی به مدت یک ماه تجزیه می شود. در طی این فرایند ، گازهای متان تولید می شوند و جامدات بیولوژیکی غنی از مواد مغذی را تشکیل می دهند که بازیافت می شوند.

گاز متان تشکیل شده معمولاً به عنوان منبع انرژی در پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این گاز می توان برای تولید برق در موتورها یا صرفاً برای انرژی مورد نیاز تجهیزات کارخانه استفاده کرد. این گاز همچنین می تواند در دیگهای بخار برای تولید گرما برای تجزیه کننده ها استفاده شود.

مراحل تصفیه فاصلاب

سوم تصفیه
این مرحله مشابه فرآیندی است که در تصفیه خانه های آب آشامیدنی استفاده می شود و آب خام را برای مصارف تصفیه می کند. مرحله سوم تصفیه دارای قابلیت حذف 99 درصد ناخالصی های فاضلاب است. این مرحله تصفیه پساب با نزدیک ترین کیفیت به آب آشامیدنی است.

متأسفانه ، این یک فرآیند گران است که نیاز به تجهیزات ویژه ، اپراتورهایی با تجهیزات بسیار خوب و آموزش دیده ، مواد شیمیایی با کیفیت بالا و منبع انرژی پایدار دارد. البته همه اینها به آسانی در دسترس نیستند.

ضد عفونی
پس از مرحله اول تصفیه و فرایند تصفیه ثانویه ، برخی از دلایل ایجاد موجودات زنده در فاضلاب تصفیه شده هنوز باقی است. برای حذف آنها ، پساب باید حداقل 20 تا 25 دقیقه در مخازن حاوی مخلوط کلر و هیپوکلریت سدیم ضد عفونی شود.

فرایند ضدعفونی کننده بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تصفیه است زیرا برای حفاظت از سلامت حیوانات و افراد محلی که از آب برای اهداف دیگر استفاده می کنند ، انجام می شود. پساب (پساب تصفیه شده) بعداً از طریق آبراه های محلی به محیط منتقل می شود.

 تصفیه لجن

لجن تولید شده و جمع آوری شده در طی فرایندهای اولیه و ثانویه نیاز به غلظت و ضخامت برای پردازش بیشتر دارد. لجن در مخازن میعانات قرار می گیرد که به آن اجازه می دهد آب را تثبیت و تخلیه کند. این فرایند می تواند تا 24 ساعت طول بکشد.

آب باقیمانده جمع آوری شده و برای تصفیه بیشتر به مخازن هوادهی بزرگ ارسال می شود. سپس لجن تصفیه شده و به محیط زیست ارسال می شود و می تواند برای کشاورزی استفاده شود.

تصفیه فاضلاب چندین مزیت دارد. به عنوان مثال ، تصفیه فاضلاب اطمینان می دهد که محیط تمیزتر و آلودگی آب کمتر خواهد بود. همچنین می توان از مهمترین منبع طبیعی ، آب استفاده کرد. از آب تصفیه شده می توان برای ماشین های خنک کننده در کارخانه ها و صنایع استفاده کرد. تصفیه فاضلاب از بیماریهای ناشی از آب آلوده جلوگیری می کند و مهمتر از همه ، وجود آب کافی برای اهداف دیگر مانند آبیاری را تضمین می کند.شرکت مهندسی فاراب زیست یکی از فعال ترین شرکت ها در این زمینه با سالها تجربه در زمینه طراحی ، تولید و ارائه تجهیزات و سیستم های مختلف تصفیه و بازیافت آب و فاضلاب است.

یکی از محصولات اصلی این شرکت طراحی و ساخت بسته تصفیه فاضلاب می باشد. انواع بسته های تصفیه فاضلاب صنعتی و بسته های تصفیه فاضلاب بهداشتی ، سیستم های تصفیه مدرن و بسیار مقرون به صرفه برای استفاده در صنایع مختلف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *